Po Pierwsze Klient, Po Pierwsze Pracownik, Po Pierwsze Firma!

Ostatnio, ze względu na przejęcie obowiązków Kierownika Biura Projektów, bardziej zbliżyłem się do kwestii zarządzania firmą jako całością.

Nie byłbym sobą, gdybym przy tej okazji nie przeczytał tuzina książek. Jedne wskazują konieczność stawiania na pierwszym miejscu Klienta, inne stwierdzają, że to Pracownik powinien znaleźć się w centrum uwagi. Większość z nich trochę jakby zapominała o tym, że w tej układance ważna jest również sama firma – jej cele, wartości, Udziałowcy.

I tu dochodzimy do sedna sprawy… Żadna z wymienionych grup nie jest ważniejsza od innej i nie powinna być nigdy stawiana na czele.

Stąd ten przewrotny tytuł wpisu: Po Pierwsze Klient, Po Pierwsze Pracownik, Po Pierwsze Firma!

Przestań dbać o Klientów – znajdą inną firmę,
Przestań dbać o Pracowników – również odejdą do konkurencji,
Przestań dbać o Inwestorów – stracisz poparcie i każdy cel okaże się niemożliwy do osiągnięcia.

Trzeba zawsze dbać o każdą z grup w takim samym stopniu. Manager każdego szczebla powinien o tym pamiętać, inaczej nie uda się nawet najlepszy plan.

Jeden komentarz

  1. Czy jednak dbanie o klientów i pracowników to nie są elementy dbania o firmę? Pewnie nie jedyne – bo jeszcze warto dbać o np. efektywność pracy, wizerunek itp.

    A inwestorów trzeba tylko przekonywać, że to co robisz, jest w istocie robione dla dobra firmy… 🙂

Możliwość komentowania jest wyłączona.